مصرف فیبر و شیر ممکن است خطر ابتلای شما را به دیابت نوع 2 کاهش دهد

16ژوئیه 2021- بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله ی Gut منتشر شده است، مصرف فیبر و شیر ممکن است تأثیر مفیدی بر باکتریهای روده داشته باشد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

فیبرهای غذایی،- نامی که به چندین شکل مختلف از کربوهیدرات که در برابر تجزیه شدن توسط فرآیند هضم مقاومت می کنند، داده شده است-، به دلایل مختلف از مدت ها قبل برای سلامت دستگاه گوارش و روده مفید شناخته شده اند. مصرف فیبرهای غذایی ممکن است به تحرک روده (حرکت غذای هضم شده از طریق روده) کمک کنند، هضم سایر اشکال کربوهیدرات را آهسته کنند، سطح کلسترول خون را با تشویق صفرا (مایعات گوارشی غنی از کلسترول) به جای اینکه دوباره جذب شوند، کاهش دهند و باعث بهبود تعادل باکتری های سالم در روده بزرگ به عنوان غذایی برای باکتری ها شوند. این آخرین نقش فیبر- به عنوان غذایی برای باکتری ها - موضوع مطالعه ی اخیر بود. محققان به تأثیر مصرف فیبر و شیر بر محصولات جانبی یا متابولیت های تریپتوفان علاقه مند بودند. تریپتوفان، ماده ی شیمیایی موجود در بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین است. مشخص شده است که برخی از محصولات جانبی تریپتوفان - که هنگام تجزیه ی آن توسط باکتری های روده ایجاد می شوند- مضر هستند و به طور بالقوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند، در حالی که سایر متابولیت های تریپتوفان ممکن است مفید باشند.

متابولیت های خاصی از تریپتوفان با خطر کمتری برای دیابت نوع 2 ارتباط دارند

در مطالعه ی اخیر، محققان اثرات 11 متابولیت مختلف تریپتوفان را بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بررسی کردند، آنها همچنین عواملی از رژیم غذایی که بر سطح این محصولات جانبی تأثیرگذار هستند را بررسی نمودند. 9180 شرکت کننده از نژادها و قومیتهای مختلف در پنج مطالعه ی مختلف بهداشت عمومی شرکت داشتند و محققان نتایج آنها را در مطالعه ی اخیر آنالیز نمودند. محققان دریافتند که چهار متابولیت تریپتوفان با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طول زمان ارتباط دارند، در حالی که یک متابولیت با خطر کمتری برای دیابت نوع 2 مرتبط است.

محققان دریافتند که مصرف فیبر مهمترین عامل غذایی مسئول تعادل مفید متابولیت های تریپتوفان است، که با خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. در حقیقت، مصرف فیبر با تعادل مفید این محصولات جانبی، بیشتر از مصرف خود تریپتوفان ارتباط دارد. این موضوع نشان می دهد که تعادل انواع مختلف باکتریهای روده، که تحت تأثیر دریافت فیبر هستند، در هنگام تجزیه تریپتوفان تعیین کننده ی این است که کدامیک از محصولات جانبی تریپتوفان تولید شوند. آنها همچنین دریافتند که در میان افرادی که دارای ژن مرتبط با عدم تحمل لاکتوز هستند، مصرف بیشتر شیر در واقع باعث افزایش سطح یک نوع باکتری مفید به نام بیفیدوباکتریوم و همچنین تعادل مفید محصولات جانبی تریپتوفان می شود، که با خطر کمتری برای دیابت نوع 2 مرتبط است.

این نتایج نشان می دهد که برای همه افراد ، مصرف بیشتر فیبر ممکن است با تأثیر بر سطوح مختلف باکتریهای تجزیه کننده تریپتوفان در روده و همچنین در افراد حامل ژن شایع مرتبط با عدم تحمل لاکتوز، نقشی اساسی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد و مصرف بیشتر شیر ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشد. تحقیقات بیشتر در مورد چگونگی تأثیر غذاهای مختلف بر جمعیت باکتریهای روده (میکروبیوم) ممکن است ارتباط مشخص تری را بین غذاهای غنی از فیبر و خطر دیابت نشان دهد. اما در حال حاضر، مصرف انواع غذاهای غنی از فیبر روش خوبی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است و در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است کنترل دیابت و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/07/16/fiber-and-milk-intake-may-reduce-type-2-risk/